10 tips voor een succesvol Webinar

Heel wat bedrijven organiseren momenteel Webinars. Dat is goed te merken bij Livestream Solutions.

Webinars zijn al een tijd een goede vorm van marketing voor bedrijven die diensten en services aanbieden, maar lijken nu ook erg geliefd te zijn bij grote instellingen en ondernemingen.

1. Kies voor een goede Webinar aanbieder

Voordat je een aanbieder selecteert om een Webinar te organiseren denk dan goed na wat jij de kijkers wil aanbieden. Je kunt natuurlijk kiezen om zelf met Zoom of Teams aan de slag te gaan. Dit is natuurlijk een goedkope service maar als je echt gaat voor een haarscherp beeld met interactie die past bij de professionaliteit van jouw organisatie, dan kun je beter voor een webinar aanbieder kiezen. Wij van Livestream Solutions helpen je bij het uitzenden van het webinar op het juiste kanaal en nemen alle technische rompslomp uit handen. Maar we gaan ook verder. Elke stap die belangrijk is voor een succesvol Webinar nemen we je uit handen.

2. Stuur genoeg reminders
Mensen hebben het heel erg druk. Daarom is het belangrijk dat je genoeg reminders stuurt naar de deelnemers van de Webinar. Stuur een mailtje twee dagen voor de Webinar plaatsvindt met een kort overzicht wat mensen in jouw Webcast kunnen leren en hoe jij mensen kan helpen hun doelen te bereiken. Daarnaast is het ook een goed idee om een uurtje voor je Webinar een mailtje te sturen als herinnering. ‘’Tot straks” of ‘’Zie je zo op de Webinar!’’ zijn erg leuke manieren om iemand eraan te herinneren dat de Webinar later op de dag zal plaatsvinden.

3. Facebook ads kunnen een groot verschil maken
Een Webinar organiseren kost heel wat moeite – of je nu 2 mensen in je livestream hebt of 500. Daarom is het vaak een goed idee om ten minste enkele tientjes in Facebook Ads te stoppen om zo nieuwe mensen aan te trekken voor je Webcast en om zo nieuwe leads te genereren. Onze strategische partner Whello, onlinemarketing specialist kan je hierbij helpen.
Vergeet ook zeker geen mailtje uit te sturen naar je bestaande klanten en leads. Wie weet kan je via de Webinar klantenrelaties aanhalen of een upsell of cross-sell genereren!

4. Heb een concreet doel
Wanneer je een webinar organiseert is het belangrijk dat je een concreet en meetbaar doel voor ogen hebt. Misschien wil je gewoon meer e-mailadressen verzamelen? Plak er dan ook zeker een getal op. ‘’Aan het einde van de Webcast campagne wil ik ten minste 100 nieuwe email adressen van leads verzameld hebben.’’ Of wanneer je een Webinar organiseert om een product te verkopen kan je werken met verkoop of omzetdoelen.
Een Webinar zonder concreet doel is vaak verloren tijd en moeite. Ook al wil je met een Webinar klanten en leads enkel en alleen informeren dan zul je aan het eind van je Webinar een concrete Call to Action moeten gebruiken – download ons e-book, neem contact op, bezoek onze website voor meer informatie. Indien je geen doel voor ogen hebt in je webinar is de kans groot dat jouw Call to Action in het water valt en dat je op zich niets (meetbaar) bereikt met je Webinar.

5. Geef mensen de tijd om vragen te stellen
Interactie is een van de grote pluspunten van een webinar – want waarom zou men anders niet gewoon een filmpje bekijken, toch? Aan het eind van je Webcast is het best dat je 5 tot 10 minuutjes opzijzet om vragen van het publiek te beantwoorden. Op die manier kan jij een band opbouwen met de mensen die naar je Webinar luisteren en kijken en kun jij je Call to Action verder pushen. Vragen eerlijk en voluit beantwoorden zal ook vertrouwen genereren, zeker wanneer het een vraag is die misschien wat moeilijker ligt.

6. Zend je Webinar ook uit op sociale media
Sommige Webinar aanbieders geven je de mogelijkheid om je Webinar ook uit te zenden op sociale media. Op die manier kan jij je huidige fans bereiken en kunnen mensen die misschien zijn vergeten zich in te inschrijven het webinar alsnog volgen.

7. Verzend een follow-up email
We hebben het er al over gehad dat het erg belangrijk is dat je mensen eraan herinnert dat jouw Webcast (binnenkort) zal plaatsvinden. Maar wist je dat een follow-up email net zo belangrijk is? In je follow-up email kan je de belangrijkste punten van je Webinar nog eens herhalen en je CTA in de verf zetten. Ook voor mensen die zich hebben ingeschreven maar misschien niet aanwezig konden zijn is zo’n email erg interessant. Misschien kan je linken naar een instant replay of een filmpje van de Webcast om zo nog meer leads en interesse te genereren.

8. Een mooie PowerPoint is erg belangrijk
Veel Webinars zijn gebaseerd op PowerPointpresentaties. Het is belangrijk dat jouw presentatie er mooi en professioneel uitziet. Ga niet te veel tekeningen en tekst op je presentatie plaatsen en zorg ervoor dat alles correct en goed leesbaar is.

9. Houd een generale repetitie
Technische problemen hebben wanneer je een webinar wil uitzenden is geen goede reclame voor je bedrijf of product! Daarom houden wij van Livestream Solutions altijd een generale repetitie vooraleer je aan de webinar begint. We kijken dan ook meteen naar de manier waarop jij je presenteert. Op die manier verkrijg je heel wat interessante en belangrijke feedback die jou kan helpen een erg goede Webcast op poten te zetten die leads converteert in klanten!

10. De webinar host
Het is misschien allemaal best wel spannend, een live uitzending waar je niets over kan doen en alles goed moet lopen. Een goede host of moderator helpt je daar prima bij en manoeuvreert je door de uitzending heen. Het is belangrijk iemand te selecteren die daar ervaring in heeft. Hij of zij moet het gesprek op gang houden, gerichte vragen terugstellen en zorgen dat het webinar binnen de tijd blijft. Denk aan Eva Jinik, Jeroen Pauw of Beau van Erven Dorens. Dit zijn allemaal gespreksleiders die de uitzending leiden. Uiteraard zijn dit ervaren presentatoren met een behoorlijk prijskaartje. Gelukkig beschikken wij over een bestand met verschillende (betaalbare) webinarhosts met ervaring in verschillende vakgebieden. En vergeet niet, have fun!